כבכירים לשעבר
בשירות המדינה, שנמצאים כיום במגזר העסקי או באקדמיה, אנחנו מורגלים לשמוע מחברינו תלונות על היות חלק מהפקידות הבכירה בישראל מנותקת. טענות בדבר חוסר יעילות וחוסר הבנה של הצרכים הנדרשים למגזר העסקי או לחברה בישראל אינן נדירות. לא פעם, למתבונן מהחוץ על שירות המדינה נראה כי המדיניות בה נוקטת הפקידות הבכירה מקשה על הפעילות העסקית או האזרחית בישראל.
בניגוד למה שלעיתים הציבור הרחב חושב, לא מדובר ברוע לב או באטימות של פקידים. רובם המוחלט מסור מאד לעבודתו ובטוח שהוא עושה את המיטב בגדר תפקידו.
אחת הסיבות המרכזיות לכשל המערכתי בשרות המדינה, הוא חוסר ניסיון מובהק בקרב עובדי המדינה, שחלקם מעולם לא חוו את העולם שמחוץ לממשלה. הדבר גורם לפקידים להציג עמדות ממשלתיות תקיפות שמטרפדות יוזמות או לקדם תהליכים שאינם בהלימה לפעילות המשקית או לצרכים החברתיים של אזרחי ישראל, דבר המביא, לא פעם, להפסד תוצר גדול למשק או לעיוותים חברתיים.
התרבות הארגונית הזו היא תוצאה של גופים פקידותיים שמשבטים את עצמם. כמעט שאין כניסה ויציאה של פקידות מהמגזר העסקי, והדבר יוצר לעיתים חוסר הבנה של משמעות ההחלטות שהדרג הפקידותי מקבל. השפעה נוספת של חוסר האיזון והיעדר כניסת דם חדש למערכות היא פגיעה קשה במקצועיות של בכירי השירות הציבורי. הנוקשות בהעסקת מנהלים בשירות המדינה, מביאה לעיתים לבינוניות מקצועית ולהיעדר יוזמה.
אחד הגורמים לנתק בין הפקידות לצרכי המשק, הוא שתהליך הגיוס למערכת הממשלתית לוקה בחסר ועובדה זו לא מאפשרת למערכת לקלוט אנשים מנוסים מבחוץ ולא להתחדש ולהכניס רעיונות חדשים. בשירות המדינה נמצאים כיום עובדים איכותיים ומסורים ביותר. כיוצאי המגזר הציבורי, חברי פורום הבכירים מכירים ומוקירים אותם. כבכל מערכת, גם בניהול ההון האנושי בשירות המדינה נדרשת בחינה של יעילות השיטה.
המטרה של נציבות שירות המדינה היא להביא את העובדים הטובים ביותר לשרת את מדינת ישראל. משימת העובדים היא קידום האינטרסים של מדינת ישראל ואזרחיה, כפי שהם מותווים ע"י נבחרי הציבור, ברמת הביצוע המקצועית ביותר. נדרש שינוי שיביא למימוש מטרה זו.
האיזון המתבקש הוא בין השאר גמישות גבוהה יותר בתהליכי הגיוס, כך שגישות שונות יזרמו לתוך המערכת, בין השאר גישות של אנשים שבאים מהמגזר העסקי ומכירים "על בשרם" את הקשיים, את הדילמות ואת הצרכים של עולם העסקים וגמישות במינוי מנהלים בשירות המדינה. גיוון השירות הציבורי תוך חיזוק הרמה מקצועית והלימה עם מדיניות הדרג הנבחר הם המפתח לשירות ציבורי יעיל, מקצועי ודמוקרטי לטובת אזרחי ישראל.
החסמים במנגנון הגיוס הקיים
כיום ישנם מס’ חסמים מרכזיים המקשים על מועמדים איכותיים להגיע לשירות המדינה מחד, ועל נבחרי הציבור להוציא לפועל את מדיניותם מאידך.
סינון מועמדים לתפקידים בתהליך בחירת דרגי ביניים: כאשר באים למנות בעל תפקיד בכיר בשירות המדינה, לא פעם נדרש ניסיון מסוים שאפשרי רק אם המועמד לתפקיד כיהן בתפקידי ביניים מסויימים. הארגון דואג למנות לתפקידי הביניים מועמדים המתאימים ל-DNA של הארגון וכך לא ניתן למנות לתפקידים הבכירים אלא מועמדים שמתואמים עם תפיסת העולם הארגונית. שיטה זו מונעת גיוון תפיסתי, הזרמת דם חדש לארגון והבאה לארגון של ניסיון מגוון יותר. לדוגמא- עד כה לא התמנה ממונה על תקציבים במשרד האוצר שלא כיהן בתפקידי ניהול באגף התקציבים בעבר. מכיוון שהמכרזים לכל התפקידים באגף, כולל סגני הממונה על התקציבים הם מכרזים פנימיים, לעולם יבחרו לתפקידים אלו עובדי האגף המתואמים עם תפיסת העולם של האגף. באופן דומה, ניתן לראות את הקושי למצוא מועמד מתאים לתפקיד ראש השב”כ הבא ואת אחידות המחשבה בקרב אלה שכיהנו בעבר כראשי מערכות הביטחון. ניתן לראות שכאשר כבר ישנם בכירים ספורים לשעבר בעלי דרך חשיבה השונה מהגישה ההגמונית, הם כיהנו בתפקידים בכירים שאינם בתפקידי הליבה שמהם ניתן למנות את ראשי המערכות.
תנאי הסף: במקום תנאי סף ברורים וקבועים, לא פעם מתבצעת התאמה של תנאי סף כך שמי שיעמוד בהם הוא בדיוק המועמד המועדף על הארגון. כך דואגים שהמועמד הרצוי ימונה. כך משמרים את ה-DNA התרבותי של הארגון ומונעים הזרמת דם חדש.
הזמן: המכרזים לתפקידים בשירות המדינה אורכים חודשים רבים. מי שיודע מראש שהוא המיועד, יכול להתאזר בסבלנות. ואולם כאשר מדובר במתמודדים מן המניין, המתנה של חודשים הופכת את ההתמודדות ללא רלוונטית עבור רבים. הרבה מועמדים איכותיים מוותרים על הגשת מועמדות בשל משך הזמן, או שהם מוצאים בינתיים תפקיד אחר במגזר הפרטי. כך, במקרים רבים, מגיעים “לקו הגמר” מועמדים מתוך המערכת שיכולים להמתין עד לשלב המיון הסופי.
הטיימינג: לא פעם הפקידות הבכירה יודעת לתזמן מכרזים למועדים שנוחים לה. כך יֵצאו מכרזים מהירים בתקופת ממשלת מעבר או ייפתחו מכרזים שהאפשרות לגשת אליהם נסגרת במהירות לפני כניסת שר חדש לתפקיד, כדי שלא יוכל להשפיע על זהות המועמדים. במהלך המלחמה, למשל, בחסות ערפל הקרב, יצאו עשרות מכרזים בין משרדיים לתפקידי סמנכ”לים ומעלה, שאליהם יכולים לגשת רק מועמדים מתוך המערכת.
מכרזים פנימיים ובין משרדיים: בשירות המדינה ישנו מנגנון לפיו טרם יציאה למכרז פומבי, בו כלל אזרחי ישראל יכולים להתמודד, יש לצאת למכרז פנימי או בין משרדי. מכרזים פנימיים הם מכרזים בהם יכולים להתמודד על תפקיד רק עובדי המשרד בו התפרסם המכרז. מכרזים בין משרדיים הם מכרזים בהם יכולים להתמודד רק עובדי שירות המדינה. ביצוע מכרז פנימי או בין משרדי לפני ביצוע מכרז פומבי מהווה חסם בפני מועמדים מבחוץ שאינם יכולים להתמודד במכרזים אלו ומאריכים את תהליך ביצוע המכרז, כאשר מתפרסם מכרז פומבי, דבר שמקשה מאוד על מתמודדים מבחוץ. כך יחידות שונות בשירות המדינה משמרות את ה-DNA הארגוני שלהן ומשבטות את המנהלים והעובדים בארגון.
חסמים אלו, מעבר להערמת קשיים בפני מועמדים איכותיים, מקשים על היכולת של נבחרי ציבור להביא אנשי מקצוע מהשורה הראשונה שיסייעו להם להוציא לפועל את מדיניותם, ויוצרים מערכת בעלת שני מאפיינים- לקות מקצועית שבאה לידי ביטוי בקיבעון תפיסתי, ניסיון מוגבל ומצומצם ועובדים שנמצאים זמן רב מידי בתפקידם. וכן, פקידות לעומתית שאיננה מסייעת לנבחר הציבור להוציא לפועל את המדיניות בשמה נבחר ואותה התחייב בפני הבוחר לממש.
במערכת הפקידות הממשלתית, מעבר לצורך ביצירת איזון, יש היגיון וצורך לאפשר לממשלה נבחרת, מימין או משמאל, לקבל את הכלים כדי שתוכל להוציא לפועל את הבטחותיה לבוחר. צריך לאפשר לממשלה לבחור את “הנבחרת” שתוציא לפועל את המדיניות שעליה התחייבו נבחרי הציבור בפני הבוחרים. מאידך, אנחנו שותפים לחלוטין לחשש הציבורי שמתן חופש מוחלט לנבחרי הציבור במינוי נושאי משרה בכירים עלול להביא להשחתה של המערכת ולמינוי דמויות שאינן עומדות בסטנדרט המקצועי המתבקש. לכן, כחלק מיצירת האיזון צריך לוודא בצורה נוקשה מאוד, ברורה וללא פשרות, שנושאי המשרות במגזר הציבורי יהיו ברמה המקצועית הגבוהה ביותר בהתאם לתנאי סף מקצועיים, ולהבטיח שבחינת העמידה בתנאי סף אלו תהיה בידי אנשי מקצוע אובייקטיבים. לכן, כחלק מיצירת האיזון יש לאפשר לממשלה הנבחרת את בחירת הפקידות הבכירה ביותר, בדרגי מנכ”לים ומקביליהם וכן משנים למנכ”לים ובעלי תפקיד במעמד מקביל אליהם, בהתאם להשקפת עולמה, ובלבד שעמדו בתנאי סף מקצועיים ברורים שיבחנו ע”י גורמים בלתי תלויים בהליך שקוף לציבור. כך, מחד, אפשר יהיה לצמצם מקרים שבהם פקידים מעכבים, מסרבלים ואף מונעים מימוש מדיניות מתוך תפיסת עולמם האישית, הלעומתית, ומאידך נבטיח את רמתה הגבוהה של הפקידות הבכירה בשירות הציבורי של מדינת ישראל.
בדרגי סמנכ”לים ומקביליהם תיעשה הבחירה באופן מקצועי באמצעות מכרזים פומביים בלבד. דרגי הסמנכ”לים ייבחרו לקדנציה של ארבע שנים, עם אפשרות להארכת התפקיד לארבע שנים נוספות. כך, מצד אחד יתאפשר להזרים דם חדש למערכת, ומצד שני דרגים אלו יקנו למערכת יציבות והמשכיות. האיזון יושג כתוצאה מכך שממשלות שונות יבחרו את המנהלים הללו, וכל ממשלה תישאר עם “ירושה” מהממשלה שקדמה לה.
הצעת פורום הבכירים לשינוי שיטת מינוי הבכירים בשירות המדינה
- כל התפקידים בשירות המדינה בדרג מקביל למנכ”ל וכל המשנים למנכ”לים ייבחרו על ידי נבחרי הציבור הממונים עליהם, באישור הממשלה. כהונת בעלי התפקידים תהיה ככהונת הממשלה, ועם התחלפותה המינוי יפקע אוטומטית אלא אם אושר מחדש.
- נבחרי הציבור יוכלו למנות אדם לתפקיד מסוים עד 8 שנים או עד שלוש קדנציות, לפי המוקדם.
- תוקם ועדה בת שלושה חברים שתפקידה לערוך שימוע שישקף לדרג הממנה ולציבור את ניסיונו הרלוונטי של המועמד לתפקיד, תוכניותיו, תפיסת עולמו וכד'. בראש הוועדה יעמוד שופט מחוזי בדימוס או מנכ”ל משרד ממשלתי לשעבר, לצדו נציב שירות המדינה או מנכ”ל משרד ממשלתי (או נציג מטעמם), וכן נציג ציבור.
- הוועדה תפרסם את זהות המועמד, תאפשר לנבחרי הציבור להעביר שאלות מראש, תקיים שימוע מצולם ותעביר דו”ח שיקוף חסוי של השימוע לממשלה
הליך מינוי בכירים
- הממשלה מודיעה לנציבות שירות המדינה על מועמד.
- נציבות שירות המדינה בודקת עמידה בתנאי סף.
- הוועדה בוחנת את עמידת המועמד בתנאי הסף בהתאם להמלצת נציבות שירות המדינה ומזמנת לשימוע.
- פרסום שם המועמד לציבור.
- העברת שאלות על ידי נבחרי הציבור.
- קיום שימוע מצולם.
- החלטה האם לפרסם את השימוע.
- הוועדה מעבירה דו”ח חסוי שישקף את לממשלה את השימוע
- הממשלה בוחרת את המועמד.
הצעת פורום הבכירים לשינוי שיטת מינוי דרגי הביניים הניהוליים (סמנכ"לים ומוקבליהם)
- כל דרגי הסמנכ”לים ייבחרו רק במכרזים פומביים. הכהונה: ארבע שנים עם אפשרות לכהונה נוספת אחת בלבד.
- בדרגים שמתחת לסמנכ”ל – תהליך מיון שיכלול מכרזים בין-משרדיים ורק לאחר מכן מכרזים פומביים.
- ועדת מכרזים תכלול מנכ”ל המשרד או מקבילו, נציג ציבור, נציג נציבות שירות המדינה ועובד מדינה נוסף.
- כל תהליך המכרז מהפרסום ועד לסיום המיון יוגבל לחודש. המטרה: לאפשר כניסת מועמדים איכותיים מחוץ למערכת ולהזרים “דם חדש”.
מנכ"לים ומקביליהם | מצב נוכחי | יישום תוכנית פורום הבכירים |
שיטת בחירה | הצעת השר באישור הממשלה | הצעת השר באישור הממשלה |
משך כהונה | מנכ”ל- משך כהונת השר הממנה מוקבלי מנכ”ל וראשי גופים ממשלתיים- לפי הגבלות כהונה ספציפיות | מנכ”ל- משך כהונת השר הממנה מוקבלי מנכ”ל וראשי גופים ממשלתיים- משך כהונת הממשלה הממנה, ניתן להארכה על ידי הממשלה החדשה |
תנאי סף לכשירות | תנאי סף ספציפיים לכל משרה | תנאי סף נשארים כפי שקיימים כיום |
בחינת העמידה בתנאי הסף | נציבות שירות המדינה | נציבות שירות המדינה |
הליך שיקוף המידע לנבחרי הציבור | מס’ תהליכים שונים בהתאם לתפקידים השונים: | ועדת השימוע |
הגורם הממנה | נבחרי הציבור | נבחרי הציבור |
דרגי סמנכ"ל ומקביליהם | מצב נוכחי | יישום תוכנית פורום הבכירים |
שיטת המינוי | מכרזים פנימיים, בין משרדיים ופומביים | מכרזים פומביים בלבד |
תנאי סף | התאמת תנאי סף לכל תפקיד ספציפי בכל מכרז. מאפשר התאמה פרסונלית | תנאי סף קבועים לכל תפקיד ללא זיקה פרסונאלית |
משך המכרז | לא מוגבל בזמן, משמש על מנת לנפות את מי שהמערכת לא חפצה בו | מוגבל בזמן ומאפשר התמודדות למועמדים רבים וראויים |
משך כהונה | 6 שנים עם אפשרות הארכה בשנתיים נוספות | 4 שנים שניתן להאריך ל-4 נוספות |
דרגים מתחת סמנכ"ל | מצב נוכחי | יישום תוכנית פורום הבכירים |
שיטת המכרז | מכרזים פנימיים, בין משרדיים ופומביים לאחר מכן בין משרדיים ולבסוף פומביים. | מכרזים בין משרדיים ולאחר מכן פומביים |
משך המכרז | לא מוגבל בזמן, משמש על מנת לנפות את מי שהמערכת לא חפצה בו | מוגבל לחודש ומאפשר התמודדות למועמדים רבים וראויים |
משך כהונה | לא מוגבל | לא מוגבל |
שיטת הבחירה | ועדת בוחנים בהרכב: נציב שירות המדינה או בא כוחו. | ועדת מכרזים בהרכב: מנכ“ל המשרד או מקבילו. |